Dit is het Privacy Statement voor alle kandidaten die deelnemen aan het wervings- en selectieproces van ABN AMRO Bank (hierna, “de Bank”). Het wervings- en selectieproces start op het moment dat je solliciteert op een vacature van de Bank. Het proces eindigt op het moment dat je ofwel niet geselecteerd bent, ofwel een arbeidsovereenkomst met de Bank hebt ondertekend. In dit Privacy Statement kun je lezen hoe de Bank tijdens het wervings- en selectieproces omgaat met jouw persoonsgegevens.
De Bank is verantwoordelijk voor jouw gegevens. De volledige gegevens van de Bank zijn: ABN AMRO Bank N.V., een naamloze vennootschap naar Nederlands recht, gevestigd te Gustav Mahlerlaan 10, in (1082 PP) Amsterdam, Nederland, ingeschreven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder nummer 34334259, met Belgisch bijkantoor te 2600 Antwerpen, Post X, Borsbeeksebrug 30, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer (BTW BE) 0819.210.332.
Functionaris voor de gegevensbescherming
Wij hebben binnen ons bedrijf een functionaris voor de gegevensbescherming, ook Data Protection Officer of DPO genoemd, die in Nederland gevestigd is in Amsterdam (1082 PP), Gustav Mahlerlaan 10. Deze is de functionaris voor de gehele ABN AMRO Groep en wordt in België vertegenwoordigd door de Local Privacy Officer (be.compliance@be.abnamro.com).
Dit Privacy Statement gaat over het gebruik van jouw persoonsgegevens door de Bank. Maar wat zijn persoonsgegevens precies? De bekendste persoonsgegevens zijn naam, adres, leeftijd en geboortedatum. Ook zakelijke e-mailadressen, telefoonnummers en je rijksregisternummer zijn persoonsgegevens. Een speciaal soort persoonsgegevens zijn de zogenaamde bijzondere persoonsgegevens. Dit zijn gegevens die zo gevoelig zijn dat het gebruik ervan de privacy van een individu ernstig kan beïnvloeden. Hieronder vallen o.a. gegevens over je gezondheid, seksuele geaardheid, je culturele achtergrond of lidmaatschap van een vakbond. Biometrische gegevens vallen ook onder bijzondere persoonsgegevens. Dit zijn een verzameling van technieken om lichaamskenmerken van een individu te meten en vast te stellen, zoals vingerafdrukken (bijvoorbeeld om toegang te verlenen tot beveiligde ruimtes). De privacywetgeving stelt strenge eisen aan het gebruik van deze bijzondere persoonsgegevens. De bank mag dit soort persoonsgegevens alléén verwerken als dat mag of moet op grond van een wet of met jouw uitdrukkelijke toestemming.
Het merendeel van de persoonsgegevens die de Bank van jou verwerkt heeft zij van jouzelf verkregen. De Bank gebruikt daarnaast ook gegevens over jou die zij uit een mogelijk andere bron heeft verkregen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende bronnen:
De Bank gebruikt jouw gegevens voor één of meer van de volgende redenen:
De Bank verwerkt ook jouw gegevens omdat ze dat moet doen op grond van verschillende wet- en regelgeving. Er gelden veel regels voor banken. De Bank moet beschikken over een integere bedrijfsvoering om de integriteitsrisico’s te beheersen en de integriteit van de bank en die van de gehele financiële sector te waarborgen. Onderdeel van een integere bedrijfsvoering is het selecteren van integere werknemers.
De Bank mag jouw gegevens ook gebruiken als ze daar een ‘gerechtvaardigd belang’ bij heeft. Het belang van de Bank om jouw gegevens te gebruiken moet wel zwaarder wegen dan jouw recht op privacy. De Bank weegt daarbij alle belangen dus af. Voorbeelden van een gerechtvaardigd belang dat de Bank heeft om jouw gegevens te gebruiken in het wervings- en selectieproces zijn:
De Bank gebruikt jouw gegevens voor de volgende doelen.
De Bank gebruikt jouw persoonsgegevens om jouw geschiktheid voor de betreffende functie te kunnen beoordelen. Mocht het komen tot een arbeidsovereenkomst dan gebruikt de Bank jouw persoonsgegevens om dit contract op te stellen. Bescherming integriteit en veiligheidDe Bank gebruikt ook gegevens om de bank, haar eigendommen, haar gegevens en haar medewerkers zo goed mogelijk te beschermen tegen allerlei vormen van inbreuken en schade.
De Bank gebruikt persoonsgegevens van kandidaten om een verantwoordelijk, effectief en efficiënt HR-beleid te kunnen uitvoeren.
De Bank gebruikt tot slot gegevens van medewerkers om aan geldende wet- en regelgeving te kunnen voldoen. Op grond van de bepaalde regelgeving moet de Bank beschikken over een integere bedrijfsvoering. Onderdeel van een integere bedrijfsvoering is het selecteren van integere werknemers.
De Bank vindt het belangrijk de betrouwbaarheid, professionaliteit en veiligheid van haar organisatie te waarborgen. Daarom bestaat de laatste fase van de sollicitatieprocedure uit een pre-employment screening. Hierbij kunnen ook gegevens worden gebruikt die afkomstig zijn uit openbare bronnen. De pre-employment screening van de Bank in België bestaat in elk geval uit de volgende onderdelen:
*In lijn met de Europese privacyrichtlijnen wordt het ‘uittreksel strafregister’ niet bewaard in het personeelsdossier.
** Wij moeten de lijst opstellen van de bankdienstverleners die bij onze instelling werkzaam zijn of voor onze rekening handelen, en deze lijst, alsook elke actualisering ervan, aan de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) bezorgen (conform artikel 4, § 1, derde lid, van de wet van 22 april 2019 tot invoering van een bankierseed en een tuchtregeling voor de banksector). Meer informatie over de verwerking, door de FSMA als ontvanger, van de persoonsgegevens van de bankdienstverleners kan u vinden in het ‘Privacybeleid voor de bankdienstverleners’ dat op de FSMA-website beschikbaar is in de sectie Privacy & cookies.
De Bank mag jouw gegevens ook gebruiken voor andere doelen dan waarvoor je ze oorspronkelijk had gegeven. Daarbij geldt wel dat dat nieuwe doel moet passen bij het doel waarvoor je jouw gegevens in eerste instantie aan de bank had gegeven. Om te bepalen of dit het geval is, kijkt de Bank in ieder geval naar de volgende punten:
De Bank kan jouw gegevens delen met bedrijven die ons helpen bij het selecteren van kandidaten. Denk aan werving- en selectiebureaus en uitzendbureaus.
Ook kan de Bank kan jouw gegevens delen met leveranciers van assessments. Bijvoorbeeld voor het uitvoeren van een persoonlijkheidstest.
De Bank maakt duidelijke afspraken in een contract over hoe zij met jouw gegevens omgaan. De Bank blijft zelf verantwoordelijk als zij een ander bedrijf inschakelt dat voor haar werkt.
De Bank doet haar uiterste best om jouw gegevens zoveel mogelijk te beschermen. De Bank investeert daarvoor veel in haar mensen, systemen en procedures. De manier van werken wordt steeds afgestemd op de gevoeligheid van de gegevens. Medewerkers worden getraind om veilig om te gaan met de gegevens.
Juist vanwege jouw veiligheid kunnen we niet in detail treden over de precieze maatregelen die we in verband met gegevensbeveiliging nemen. Onder punt 2 van ‘Waarvoor gebruikt de Bank jouw gegevens?’ vind je voorbeelden van maatregelen waarmee de bank de gegevens van medewerkers beveiligt.
De Bank en haar groepsmaatschappijen kunnen soms persoonsgegevens met elkaar delen. Ook wanneer deze groepsmaatschappijen zich buiten Europa zich bevinden. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat je solliciteert voor een functie bij de de Bank vestiging in Sydney. De Bank zou dan gegevens van jou doorgeven aan die vestiging. De Bank moet zich hierbij aan de lokale regelgeving houden.
Het delen van persoonsgegevens met groepsmaatschappijen buiten Europa doet de Bank op basis van haar wereldwijde interne beleid, de Binding Corporate Rules (BCRs). Dit beleid is door de Autoriteit Persoonsgegevens goedgekeurd.
Het kan ook zijn dat de Bank gebruik maakt van IT leveranciers die buiten Europa zijn gevestigd, of die hun dienstverlening ook vanuit landen buiten Europa aanbieden. Als dit het geval is zal de Bank er voor zorgen dat deze doorgifte gebeurt in lijn met de privacywetgeving.
Uitgangspunt bij het bepalen van verschillende bewaartermijnen voor persoonsgegevens is dat ze in elk geval worden bewaard zolang dat nodig is voor het bereiken van het doel waarvoor ze zijn gekregen.
De privacywetgeving kent geen concrete bewaartermijnen voor persoonsgegevens. In andere wetten kunnen wél minimale bewaartermijnen staan. Dan moeten die gegevens dus ook zo lang worden bewaard.
In beginsel bewaart de Bank de persoonsgegevens van afgewezen kandidaten 1 jaar vanaf het moment van afwijzing. Ben je afgewezen en wil je dat jouw persoonsgegevens worden verwijderd? Dan kun je hiertoe een verzoek indienen via hrm@be.abnamro.com. Word je als werknemer aangenomen, dan zal de Bank jouw persoonsgegevens net zo lang bewaren als die van de andere werknemers. Voor de meeste gegevens van werknemers hanteren wij een bewaartermijn van 7 jaar vanaf het einde van jouw dienstverband.
Je hebt het recht inzage te krijgen in de persoonsgegevens die de Bank van jou verwerkt. Ook kun je de Bank vragen jouw gegevens te verbeteren als deze niet kloppen. Jouw verzoek kun je indienen via hrm@be.abnamro.com.
In sommige gevallen kun je de Bank ook vragen jouw gegevens te wissen. De Bank hoeft een verzoek om jouw gegevens te wissen niet altijd te honoreren. Bijvoorbeeld niet als zij op grond van de wet jouw gegevens nog langer moet bewaren.
Je kunt de Bank ook vragen tijdelijk het gebruik van jouw persoonsgegevens te beperken. Dat kan in de volgende gevallen:
Je kan jouw rechten uitoefen door ons te contacteren, met toevoeging van een leesbare recto-verso kopie van jouw identiteitsbewijs via ABN AMRO Bank N.V., t.a.v. Privacy Officer, Borsbeeksebrug 30, 2600 Antwerpen.
De Bank kan er voor zorgen dat jij jouw gegevens krijgt die je haar hebt gegeven en die geautomatiseerd worden opgeslagen. Dit geldt alleen als zij jouw gegevens verwerkt op basis van toestemming of de overeenkomst die zij met jou heeft gesloten. Dat heet ‘data portabiliteit’. Je kan jouw rechten uitoefen door ons te contacteren, met toevoeging van een leesbare recto-verso kopie van jouw identiteitsbewijs via ABN AMRO Bank N.V., t.a.v. Privacy Officer, Borsbeeksebrug 30, 2600 Antwerpen.
Let op de veiligheid van jouw gegevens. Controleer of de partij aan wie je jouw gegevens wilt geven, te vertrouwen is en net zo veilig met uw gegevens omgaat als de Bank. Als jij jouw gegevens zelf wilt ontvangen, let er dan op dat je eigen apparatuur veilig genoeg is en bijvoorbeeld niet is- of kan worden gehackt.
Neem dan contact op met HR via mail naar hrm@be.abnamro.com. Ben je niet tevreden over de afhandeling? Dan kun terecht bij ABN AMRO Bank N.V., t.a.v. Privacy Officer, Borsbeeksebrug 30, 2600 Antwerpen of be.compliance@be.abnamro.com.
Je kunt ook een klacht indienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit of de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens.
Datum laatste versie: 11/03/2025.
Het kan zijn dat er in de loop van de tijd veranderingen in het gebruik van persoonsgegevens plaatsvinden door wijziging van wet- en regelgeving of wijziging van interne procedures of systemen die rechtstreeks gevolgen hebben op het gebruik van jouw persoonsgegevens door de Bank. In dat geval wordt het privacy statement aangepast. Je ziet dan een aankondiging van de wijziging op de website www.careers.abnamro.be.